BMW dzinēju ķēdes maiņa. Dzinēji 2.0D N47, 3.0D N57.
Šoreiz nedaudz tehniskāks raksts par BMW dzinēju ķēdes maiņām. Aktuāla situācija visiem 2.0D N47 (>2008.g.) un 3.0D N57 dzinējiem visās to modifikācijās ar 1, 2 (“4.0D”) vai 3 turbīnām (“5.0D”), arī nākošai paaudzei B47 un B57 (>2015.g.).
Gadu gaitā ir uzkrāta pieredze, ar kuru varam tagad padalīties.
✔Visbiežāk uzdotais jautājums – kāds ir maiņas intervāls?
Pieņemts uzskatīt, ka tie ir 250 000km, bet praksē ir bijuši gadījumi pie 170 000km ar kritiski “izstieptām” ķēdēm un tajā pat laikā pirmā ķēdes maiņa ir taisīta pie 340 000km.
✔Kā saprast kad un vai vispār jāmaina ķēdes?
Gadījumā, ja ir zināma pilna auto vēsture un eļļas maiņas intervāli, to var izsecināt diezgan skaidri, bet visprecīzāk to pārbaudīt ar BMW spec-instrumentu. Instrumentu ieskrūvējam ķēdes spriegotāja vietā un vadoties pēc BMW norādījumiem ir skaidri redzams ķēdes stāvoklis. Zemāk bildēs varam apskatīt instrumentu un mērīšanas tehniku.
✔Kapēc maiņas intervāls tik ļoti atšķiras vienam auto no citiem?
Atbilde pavisam primitīva – apkopes. eļļas maiņas intervāli. Daži uzskata, ka servisos strādā muļķi, kas vēlas tikai vairāk nopelnīt un BMW zina labāk, bet šoreiz nav tas gadījums. Long life intervāls 25 000-30 000km nodara būtisku kaitējumu dzinējam, kas atspēlējas uz dzinēja stāvokli un ķēžu mūžu. Papētot automašīnu vēsturi un to, kā izskatās dažādi braukti, apkopti dzinēji, var izdarīt skaidrus secinājumus. Bildēs variet apskatīt dzinēju, kas braukts pēc dīlera ieteikumiem un dzinējus, kuriem eļļa mainīta laicīgi – ap 15000km. Atšķirība ir milzīga. Galerijā varam apskatīt ķēdes maiņas procesu un dažādas nianses, kas būtu jāievēro pie ķēžu maiņas.
✔Kādas ir maiņas izmaksas?
Precīzas summas iespējams noteikti tikai redzot auto VIN numuru, jo maiņas izmaksas atšķirās no auto komplektācijas. X-drive vai RWD, automātiskā kārba vai manuālā, virsbūves tips u.t.t. X5, piemēram, būs krietni lielāks darba un arī detaļu apjoms salīdzinot ar 1.sērijas 2.0D. Rēķināties gan varam, ka process izmaksās sākot no 1100 euro. Ja ir kādi jautājumi, droši rakstiet komentāros vai privātā ziņā.
Ierasts skats servisā. Reizēm pat 2 auto vienlaicīgi uz dzinēja ķēžu maiņu. Auto priekša ietīta aizsargplēvē, lai nenoskrāpētu krāsu.
Klients, mainot ķēdi, izlēmis veikt arī ātrumkārbas apkopi un dzinēja vārstu vāka maiņu, jo šis vāks ļoti bieži saplaisā un veido eļļas noplūdes. 8HP ātrumkārbas eļļas maiņa būtu jāveic ik pēc 80 000km kā to norādījis ātrumkārbas ražotājs ZF. BMW uzskata, ka eļļa nav jāmaina. Eļļas maiņai izmantojam oriģinālo ZF filtru un eļļu.
Dzinēja ķēdes N-sērijas dīzeļa dzinējiem atrodas aizmugurē pie ātrumkārbas. Dzinējs iekšā tīrs, kas skaidri norāda uz laicīgiem eļļas maiņas intervāliem. To arī pierāda auto vēsture.
Dzinēja stāvoklis, kuram veikts long-life eļļas maiņu intervāls – 25000-3000km. Viss klāts klāts ar melnu piedegušu eļļas slāni.
Dzinēja sadales mehānisms pie normāliem eļļas intervāliem. Tīrs, spīdīgs, labi eļļots, bez diluma. 2.0D
Un atkal sadales mehānisms dzinējam ar lielajiem eļļas intervāliem. 2.0D
Dzinēja sadales mehānisms pie normāliem eļļas intervāliem. Tīrs, spīdīgs. Tikai 2 cilindri vairāk kā iepriekšējās bildēs – 3.0D
Un atkal sadales mehānisms dzinējam ar lielajiem eļļas intervāliem. 3.0D
BMW spec-instruments
BMW spec-instruments darbībā. Indikators līdz galam iebīdīts iekšā. Dzinēja ķēdes jāmaina nekavējoties. Ja ķēdes ir tikko mainītas, tad indikators ir izbīdīts aptuveni 5mm uz āru.
Dzinēja ķēdes spriegotāji. Gadu gaitā spriegotāji ir “uzlaboti”. Piemēram, N57 3.0D šis spriegotājs ir uzlabots 3 reizes. Pēc kā arī varam secināt vai ķēdes ir kādreiz mainītas un pat izsecināt gadu, kad tas ir darīts. Attēlā redzamie spriegotāji nav no dažādiem dzinējiem. Tas ir vienam dzinējam paredzēts spriegotājs.
Obligāti mainot ķēdes ir nepieciešams mainīt arī zobratus. Ar bultiņu norādītājas vietās var redzēt dilumu, kas iespaidos jaunās ķēdes mūžu, ja šis zobrats netiks nomainīts. Ir redzēti gadījumi, kad ievedot auto mūsu kaimiņi mainot “pa lēto”, ne tikai uzliek lētākos ķēdes komplektus, bet arī šos zobratus nenomaina vispār.
Sadales vārpstas zobrats. Arī redzams dilums, ķēdes nospiedums.
Iepriekš plīsusi ķēde, kas bojājusi ķēdes vāku.
Dāvana no mūsu kaimiņiem. Lietuviski tulkojot – plīsusi ķēde. Auto jaunais īpašnieks bija pārliecināts, ka auto nopircis pa tiešo no Holandes. Tipiskais stāsts, kur pārpircēji auto nopērk Lietuvā, nenomaksā nodokļus, neuzrāda darījumu un auto uz papīra, tiešām ir nācis pa taisno no Holandes.
Viena no tipiskajām N47 un N57 problēmām. Pie ķēdes maiņas katram trešajam auto nākas mainīt ne tikai vārstu vāka blīvi, bet arī pašu vāku, jo vāks tek pa rūpnieciskajām šuvēm, pa kurām vāka daļas ir salīmētas kopā.
IWIS ir oriģinālražotājs BMW ķēdēm tapēc izvēlamies tikai IWIS ražotās ķēdes vai IWIS jau BMW kārbiņās.
Uzstādīts gāzu sadales mehānisma specinstruments. Kreisajā pusē var redzēt nobīdi, jo ķēde ir pastiepusies. Tas attiecīgi izmaina auto uzvedību. Gan performanci, gan degvielas patēriņu.
✔Visbiežāk uzdotais jautājums – kāds ir maiņas intervāls?
Pieņemts uzskatīt, ka tie ir 250 000km, bet praksē ir bijuši gadījumi pie 170 000km ar kritiski “izstieptām” ķēdēm un tajā pat laikā pirmā ķēdes maiņa ir taisīta pie 340 000km.
✔Kā saprast kad un vai vispār jāmaina ķēdes?
Gadījumā, ja ir zināma pilna auto vēsture un eļļas maiņas intervāli, to var izsecināt diezgan skaidri, bet visprecīzāk to pārbaudīt ar BMW spec-instrumentu. Instrumentu ieskrūvējam ķēdes spriegotāja vietā un vadoties pēc BMW norādījumiem ir skaidri redzams ķēdes stāvoklis. Zemāk bildēs varam apskatīt instrumentu un mērīšanas tehniku.
✔Kapēc maiņas intervāls tik ļoti atšķiras vienam auto no citiem?
Atbilde pavisam primitīva – apkopes. eļļas maiņas intervāli. Daži uzskata, ka servisos strādā muļķi, kas vēlas tikai vairāk nopelnīt un BMW zina labāk, bet šoreiz nav tas gadījums. Long life intervāls 25 000-30 000km nodara būtisku kaitējumu dzinējam, kas atspēlējas uz dzinēja stāvokli un ķēžu mūžu. Papētot automašīnu vēsturi un to, kā izskatās dažādi braukti, apkopti dzinēji, var izdarīt skaidrus secinājumus. Bildēs variet apskatīt dzinēju, kas braukts pēc dīlera ieteikumiem un dzinējus, kuriem eļļa mainīta laicīgi – ap 15000km. Atšķirība ir milzīga. Galerijā varam apskatīt ķēdes maiņas procesu un dažādas nianses, kas būtu jāievēro pie ķēžu maiņas.
✔Kādas ir maiņas izmaksas?
Precīzas summas iespējams noteikti tikai redzot auto VIN numuru, jo maiņas izmaksas atšķirās no auto komplektācijas. X-drive vai RWD, automātiskā kārba vai manuālā, virsbūves tips u.t.t. X5, piemēram, būs krietni lielāks darba un arī detaļu apjoms salīdzinot ar 1.sērijas 2.0D. Rēķināties gan varam, ka process izmaksās sākot no 1100 euro. Ja ir kādi jautājumi, droši rakstiet komentāros vai privātā ziņā.
Ierasts skats servisā. Reizēm pat 2 auto vienlaicīgi uz dzinēja ķēžu maiņu. Auto priekša ietīta aizsargplēvē, lai nenoskrāpētu krāsu.
Klients, mainot ķēdi, izlēmis veikt arī ātrumkārbas apkopi un dzinēja vārstu vāka maiņu, jo šis vāks ļoti bieži saplaisā un veido eļļas noplūdes. 8HP ātrumkārbas eļļas maiņa būtu jāveic ik pēc 80 000km kā to norādījis ātrumkārbas ražotājs ZF. BMW uzskata, ka eļļa nav jāmaina. Eļļas maiņai izmantojam oriģinālo ZF filtru un eļļu.
Dzinēja ķēdes N-sērijas dīzeļa dzinējiem atrodas aizmugurē pie ātrumkārbas. Dzinējs iekšā tīrs, kas skaidri norāda uz laicīgiem eļļas maiņas intervāliem. To arī pierāda auto vēsture.
Dzinēja stāvoklis, kuram veikts long-life eļļas maiņu intervāls – 25000-3000km. Viss klāts klāts ar melnu piedegušu eļļas slāni.
Dzinēja sadales mehānisms pie normāliem eļļas intervāliem. Tīrs, spīdīgs, labi eļļots, bez diluma. 2.0D
Un atkal sadales mehānisms dzinējam ar lielajiem eļļas intervāliem. 2.0D
Dzinēja sadales mehānisms pie normāliem eļļas intervāliem. Tīrs, spīdīgs. Tikai 2 cilindri vairāk kā iepriekšējās bildēs – 3.0D
Un atkal sadales mehānisms dzinējam ar lielajiem eļļas intervāliem. 3.0D
BMW spec-instruments
BMW spec-instruments darbībā. Indikators līdz galam iebīdīts iekšā. Dzinēja ķēdes jāmaina nekavējoties. Ja ķēdes ir tikko mainītas, tad indikators ir izbīdīts aptuveni 5mm uz āru.
Dzinēja ķēdes spriegotāji. Gadu gaitā spriegotāji ir “uzlaboti”. Piemēram, N57 3.0D šis spriegotājs ir uzlabots 3 reizes. Pēc kā arī varam secināt vai ķēdes ir kādreiz mainītas un pat izsecināt gadu, kad tas ir darīts. Attēlā redzamie spriegotāji nav no dažādiem dzinējiem. Tas ir vienam dzinējam paredzēts spriegotājs.
Obligāti mainot ķēdes ir nepieciešams mainīt arī zobratus. Ar bultiņu norādītājas vietās var redzēt dilumu, kas iespaidos jaunās ķēdes mūžu, ja šis zobrats netiks nomainīts. Ir redzēti gadījumi, kad ievedot auto mūsu kaimiņi mainot “pa lēto”, ne tikai uzliek lētākos ķēdes komplektus, bet arī šos zobratus nenomaina vispār.
Sadales vārpstas zobrats. Arī redzams dilums, ķēdes nospiedums.
Iepriekš plīsusi ķēde, kas bojājusi ķēdes vāku.
Dāvana no mūsu kaimiņiem. Lietuviski tulkojot – plīsusi ķēde. Auto jaunais īpašnieks bija pārliecināts, ka auto nopircis pa tiešo no Holandes. Tipiskais stāsts, kur pārpircēji auto nopērk Lietuvā, nenomaksā nodokļus, neuzrāda darījumu un auto uz papīra, tiešām ir nācis pa taisno no Holandes.
Viena no tipiskajām N47 un N57 problēmām. Pie ķēdes maiņas katram trešajam auto nākas mainīt ne tikai vārstu vāka blīvi, bet arī pašu vāku, jo vāks tek pa rūpnieciskajām šuvēm, pa kurām vāka daļas ir salīmētas kopā.
IWIS ir oriģinālražotājs BMW ķēdēm tapēc izvēlamies tikai IWIS ražotās ķēdes vai IWIS jau BMW kārbiņās.
Uzstādīts gāzu sadales mehānisma specinstruments. Kreisajā pusē var redzēt nobīdi, jo ķēde ir pastiepusies. Tas attiecīgi izmaina auto uzvedību. Gan performanci, gan degvielas patēriņu.
2023-11-13