DPF/FAP filtri

DPF (Diesel particulate filter) – dīzeļdegvielas cieto daļiņu filtrs jeb tautā saukts dīzeļu kvēpu filtrs

Lielākā daļa pasažieru auto un komerctehnika, ražota pēc 2006. gada, tiek aprīkota ar DPF filtriem (dīzeļu cieto daļiņu filtriem) izplūdes sistēmā. Līdzīgi kā katalizatoram, DPF filtra galvenā funkcija ir samazināt kvēpu daļiņu nokļūšanu atmosfērā.

Ko tas dara?

DPF filtrs aizvāc piesārņojošās ķimikālijas, kas rodas degvielas sadegšanas procesā, pirms šīs daļiņas sasniedz izpūtēju un nokļūst atmosfērā. DPF filtrs savāc daļiņas un atkārtoti mēģina sadedzināt.

Tomēr visi DPF filtri vienā brīdi aizsprostojas un dzinēja vadības sistēma (EVB) iededz servisa indikatoru jeb check engine norādot par nosprostojošos filtru.

Ražotāji gan norāda, ka filtri darbojas ļoti ilgu laiku, bet nu jau arvien vairāk 250000-300000 km nobraukušiem auto parādās problēmas ar šo filtru. Jebkurā gadījumā, DPF filtri nav lēti un to nomaiņa maksās vismaz 1000-1500 Euro atkarībā no auto modeļa un filtra sarežģītības.

 

DPF ietekme uz degvielas patēriņu.

Filtrs pats par sevi izplūdē veido aizsprostojumu. Kombinācijā ar katalizatoru izplūdē veidojas vērā ņemams pretspiediens.

DPF reģenerācijas procesam ir nepieciešams papildus degvielas daudzums, lai izpūtējā celtos temperatūra līdz attiecīgam līmenim, kad sākas reģenerācija.

Tās ir divas svarīgas lietas, kas negatīvi ietekmēs degvielas patēriņu, kā arī automašīnas gaitu uz ceļa.

 

Problēmas risinājumi:

Viens variants ir filtru nomainīt pret jaunu – virs 1000 Euro.

Dažādas firmas piedāvā filtrus arī mazgāt, bet diemžēl tas ir īslaicīgs process un ātri vien brīdinājuma lampiņas parādīsies instrumentu panelī, kā arī automašīna darbosies avārijas režīmā. Samazināta jauda, grūti uzņemt ātrumu, palielināts degvielas patēriņš u.t.t.

Ja ar auto ir nolemts braukt ilgāku laika periodu, tad no filtra ir iespēja atbrīvoties pavisam uz visu auto mūžu.

 

Lielākie ieguvumi aizvācot kvēpu filtru (DPF):

1.       Uzlabots degvielas patēriņš (lielākiem dzinējiem pat līdz 1 litram);

2.       Labāks dzinēja sniegums – jauda;

3.       Vairs nav nepieciešami dārgi remonti;

4.       Auto īpašnieks var braukt ar auto nedomājot par šo mezglu. Nav nepieciešams vairs veikt piespiedu reģenerācijas. Nav vajadzības izbraukt ārpus pilsētas agresīvākā režīmā filtra tīrīšanai;

5.       Nav nepieciešama nekāda veida apkope;

6.       Pretēji mītiem internetā – nekādu problēmu ar ikgadējo tehnisko apskati (TA).


Reģenerācija

Kā tas notiek?

Pārvietojoties ar automašīnu cietās daļiņas (izmeši) nonāk filtrā. Tāpēc laiku pa laikam no izmešiem ir jāatbrīvojas, jo filtram aizpildoties palielinās izplūdes pretspiediens un līdz ar to pasliktinās dzinēja efektivitāte un jauda.

Reģenerācijai jānotiek katrus nobrauktos 500 km. Lai gan šis lielums var būt mainīgs no braukšanas stila un filtra izmēra. Tādējādi mainās pat no 300 – 800 km. Reģenerācija parasti aizņem 10 līdz 15 minūtes. Reģenerācija notiek izdedzinot kvēpus, kas ir sakrājušies filtrā. Lai izdedzinātu oglekļa ķīmiskos savienojumus nepieciešama temperatūra augstāka par 600° C. Tik augstas temperatūras normālos braukšanas apstākļos praktiski neparādās (tikai augstos apgriezienos un pie pilnas dzinēja jaudas), tāpēc temperatūra tiek celta mākslīgi.

1.       Dzinēja vadības bloks aprēķina teorētisko filtra piesātinājumu;

2.       Ja filtrs ir sasniedzis kritisko daļiņu masu, sākās reģenerācija;

3.       Tiek iesmidzināta papildus degviela, kad virzulis jau ir sasniedzis augstāko maiņas punktu. Degviela būtībā vairs nesadeg degkamerā, bet tiek dedzināta izpūtējā un izplūdes gāzu temperatūra ievērojami ceļas.

 Sīkākai izpratnei šeit ir pieejams arī kvēpu filtra patents: http://www.freepatentsonline.com/6843055.pdf



Pāris piemēri no dažādām automašīnām.

BMW 330D, 530D, 535D, X5 u.t.t.


Mazda 5, Mazda 6 DPF simbols


Škoda DPF simbols


VW DPF simbols